Jeg er familiens bedemand, med hjertet på rette sted.
Hvor nærvær, respekt, tillid og tryghed er aller højeste prioritet
Har du taget stilling til hvordan du skal her fra?
Døden er en naturlig ting, men hvert dødsfald er unikt og skal varetages ud fra de særegne forhold, der kendetegnede afdøde og de pårørendes ønsker til et værdigt farvel.
Når der er sket et dødsfald, skal en læge tilkaldes. Hvis dødsfaldet sker i hjemmet, kontaktes afdødes egen læge. Hvis det sker på plejehjem, vil personalet som oftest være dem, der kontakter en læge, der foretager et ligsyn og herefter skriver dødsattesten. På sygehus eller hospice er det vagthavende læge, der udfører dødsattesten.
Hvis der er den mindste tvivl om, hvordan eller hvorfor dødsfaldet er sket, skal lægen kontakte politiet.
Dødsfaldet skal efter senest 2 hverdage anmeldes til kirkekontoret i afdødes bopælssogn, også selvom afdøde ikke var medlem af folkekirken eller et andet trossamfund. Du kan selv kontakte præsten eller kordegnen eller du kan lade bedemanden gøre det med en fuldmagt fra dig.
Ved henvendelsen skal du, hvis det er muligt, medbringe afdødes sygesikringskort eller CPR-bevis. Bedemanden kan hjælpe dig med alt det praktiske i forbindelse med begravelsen.
I forbindelse med dødsfaldet er det vigtigt at få afklaret, om der er nedfældet nogle ønsker fra afdøde om, hvordan begravelsen/bisættelsen skal foregå, eksempelvis i dokumentet Min sidste vilje. Der opstår nemlig en række spørgsmål i forbindelse med et dødsfald, eksempelvis:
Jeg hjælper gerne med at klare alle forhold, der måtte opstå i forbindelse med dødsfaldet, og yder en omsorgsfuld og saglig rådgivning.
Normalt påtager den nærmeste familie at forestå begravelsen/bisættelsen og dermed påtage sig de udgifter, der måtte komme. Hvis der ikke er nogen, der vil påtage sig at stå for det og ej heller påtage sig begravelsesomkostningerne, så skal kommunen tage sig af handlingen.
Begravelsesforretningen Betina Pape
Torvet 19
8500 Grenaa
CVR. 41156007
Jeg træffes døgnet rundt
Bedemand Betina Pape
Tlf.: 93 94 88 12
SMS: 93 94 88 12
bedemand@betinapape.dk
Jf. forbrugerklageloven pr. 1. oktober 2015, skal jeg oplyse hvortil du som forbruger kan indgive klage, hvis der opstår en tvist.
Forbrugerklager der ønskes behandlet i Center for Klageløsning
indsendes via www.naevneneshus.dk eller pr. post til:
Center for Klageløsning
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
E-mail: nh@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600